06 - 422 31 522 ellen@skinbodymind.nl

Ademhaling

Wat gebeurd er in je lichaam als je adem haalt.

Mediteren, mindfulness, relax oefeningen allemaal gaat het om ademhalen. Dat is natuurlijk niet zo gek. Want als we goed ademhalen voelen we ons beter. Het geeft ruimte en rust. Daarnaast is ademhalen natuurlijk verbonden met leven. We hebben de zuurstof die we inademen nodig om bijvoorbeeld onze spieren te laten functioneren. In dit filmpje wordt de ademhaling uitgelegd.

Naast het feit dat de zuurstof die we inademen zorgt dat we leven en kunnen bewegen geeft het ons ook energie en zegt onze ademhaling veel over hoe het met ons gaat. Zijn we relaxt of zijn we gespannen. Ook inspanning en ontspanning heeft invloed op onze ademhaling. Iedereen zal het herkennen dat als je stress ervaart of als je net gesport hebt ook je ademhaling verandert.

Belang van een goede ademhaling

Ondanks dat we meestal pas hinder van onze verkeerde ademhaling ervaren als er iets “fout” gaat (zoals bij spanning en stress) kunnen we wel zeggen dat een goede ademhaling van levensbelang is. Als we gespannen zijn of veel stress ervaren, ademen we namelijk vaak op de foute manier en ondervinden daar dan al vlug de nadelige gevolgen van. Als we lange tijd onder spanning staan kan een verkeerd adempatroon het normale ritme overnemen. We gaan dan vaak voortdurend te hoog en te kort ademen.

Gevolgen van verkeerde ademhaling

Bij een foute ademhaling verversen we de lucht in ons lichaam te snel en teveel waardoor we te weinig zuurstof tot ons kunnen nemen. Dit kan veel lichamelijke- en geestelijke problemen tot gevolg hebben. Op deze momenten is terug keren naar een goede ademhaling dus belangrijk.

Hoe slechter we ademhalen hoe groter de problemen. Stress is daarbij een erg nadelige factor. Als onze ademhaling niet past bij onze levenssituatie spreken we van disfunctioneel ademen. Hoe zwaarder onze inspanningen, hoe sneller onze ademhaling. Door sneller te ademen pompen we meer zuurstof door ons lichaam. Bij een foute ademhaling krijgen we dus te weinig zuurstof binnen.

Als we niets doen om onze manier van ademen te verbeteren, of terug te keren naar onze natuurlijke ademhaling, dan kan dit vervelende gevolgen hebben zoals bijvoorbeeld hartritmestoornissen, hoofdpijn of migraine, een slechte spijsvertering of een ongezonde darmflora.

In therapie leer je hoe je mogelijke stress situaties kunt voorkomen. En als je dan toch stress ervaart hoe je je ademhaling weer tot rust kunt laten komen zodat je ook meer rust in je hoofd ervaart. We zoeken naar de oorzaken van je foute ademhaling. Met een juiste ademhaling kun je je beter ontspannen en krijg je meer energie. Een goede ademhaling werkt zelfs pijnstillend, je kunt je beter concentreren en je voelt je meer zelfzeker.

Hoe onze adem ons in de weg kan zitten tijdens mediteren.

Tijd voor jezelf, je gaat lekker zitten om te mediteren. Je sluit je ogen en gaat op je ademhaling letten. Dan merk je opeens dat de adem niet zo gaat als je verwacht. Of hij gaat opeens te snel of is veel te kort. De gedachtes stromen je hoofd binnen. Mijn ademhaling moet langzaam zijn en vooral heel diep hoe kom ik anders tot rust! Gaande weg wordt je steeds meer afgeleid door je gedachtes en stop je met mediteren. Herken je dit?

Ademhalen is iets wat we de hele dag automatisch doen, maar zodra we erop gaan letten wordt het opeens een ding. Je gaat proberen het te manipuleren, je gaat tellen om de adem langzamer te laten gaan of juist heel bewust naar je buik ademen als die heel hoog zit. Net nu je ervoor hebt gekozen om te gaan mediteren en daarbij rust te vinden.

Toch kan je ademhaling zorgen dat je meer rust gaat ervaren.

Mediteren op de ademhaling

Wat veel mensen doen als ze mediteren is in gevecht gaan met hun ademhaling. Net als in gevecht gaan met je denken is dit een zinloze weg. Je denken is er nou eenmaal om te denken, net zoals je nou eenmaal ademt.

Laat het los, besteed er geen aandacht aan zodat het naar de achtergrond kan verdwijnen. Laat de gedachtes voorbij drijven en het ademen gewoon gebeuren. Ervaar de ademhaling zonder oordeel. Observeer het vanaf een afstand. Zoiets als: oh ik ervaar een snelle ademhaling, oh ja ik heb die gedachte. Doe er niets mee alleen opmerken wat er is. Op het moment dat je rustiger wordt zal ook de ademhaling daar als vanzelf op reageren, net zo goed als je gedachtes op de achtergrond zullen raken.

Verder kan de volgende oefening je helpen. Bij iedere inademing adem je rust in en je laat vervolgens, met je uitademing, alle aanwezige spanning los. Dit kun je doen met woorden maar ook met beelden of kleuren. Kies jouw woord(en), beeld of kleur die staat voor ontspanning en rust en die adem je in. Laat het door je hele lijf stromen, vul jezelf ermee van je tenen tot aan je kruin. Vervolgens adem je alle spanning, kriebeltjes en gedachtes uit met een ander woord, beeld of kleur.

Heb je hier hulp bij nodig, wil jij weten hoe het met jou ademhaling gaat. Of wil je leren beter met spanning en stress om te gaan. Maak dan een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek. Kies voor een gezonde toekomst.

lotus klein

Ontvang

3 GRATIS Visualisaties

 

Bijna klaar, vul hieronder je naam en email in en krijg toegang tot de 3 gratis visualisaties.

Je ontvangt de link in je mailbox! Veel plezier ermee.

Pin It on Pinterest

Deel Blog

Deel dit Blog met je vrienden

Chat openen